TUNTIKUVAUKSET

Alla on kuvaukset kaikista Joogakoulu Sanmayan tarjoamista viikkotunneista. Viikkotuntiaikataulun löydät täältä. Viikkotunneille voit ilmoittautua tästä.

Tuntikuvaukset kevätkausi (3.1.-5.5.2019)

MAANANTAI (Mia)

Kundaliinijooga: Kundaliinijooga on sinulle, joka haluat joogan keinoin lisätä itsetuntemustasi ja tietoisuuttasi. Jokaisella tunnilla käytetään ääntä (mantrat), lihaslukkoja (bandhat), käsien asentoja (mudrat) ja hengitystekniikkoja (pranayama) varsinaisen fyysisen (asana) harjoituksen rinnalla. Kundaliinijooga on ainoita tuhansia vuosia samana säilyneitä jooganmuotoja, koska opettaja ei koskaan itse keksi harjoitusta vaan ne ovat annettua ”reseptejä”, joita opettaja noudattaa ohjauksessaan. Kevätkaudella aloitamme energiakeskuksiin eli chakroihin ja tunteisiin liittyvillä harjoituksilla ja sen jälkeen käymme läpi kundaliinijoogan kymmenen kehoa. Harjoitus sopii myös aloittelijoille mutta ei raskaana oleville puolivälin jälkeen.

Zen Hatha: Zenhatha tunti perustuu Suomen Joogaliiton opettamaan joogaan sekä tietoisen hyväksyvän läsnäolon harjoittamiseen. Tunnilla tehdään verkkaisessa ja meditatiivisessa tahdissa yksinkertaisia liikkeitä. Tunti on hiljainen hetki itsesi kanssa omaa kehoasi ja mieltäsi kuunnellen. Sen tarkoituksena on kuljettaa sinua lähemmäs keskustasi, opettaa keskittymään, päästämään irti ja rentoutumaan hengityksesi luonnollisessa rytmissä. Ota mukaasi mukava ja lämmin asu sekä villasukat. Harjoitus sopii aloittelijoille.

TIISTAI (Rita + Essi)

Joogan alkeet jatko: Tämä tunti sopii erinomaisesti joogan alkeissa olleille ja niille, jotka haluavat käydä kertaamassa joogan perusteita. Tunti on hieman nopeatempoisempi, mutta silti käymme tarvittaessa asanoita, hengitystä ja linjauksia läpi tarkemmin.

Astanga alkeistaso: Tunti pohjautuu astangajoogan ensimmäiseen sarjaan. Tunnilla käydään läpi asanoita rauhalliseen tahtiin ja linjaukset tarkistaen. Tunnilla tehdään myös valmistavia liikkeitä vaativampia asanoita varten. Tunti kehittää voimaa ja liikkuvuutta, aloitamme aina lyhyellä hengitysharjoituksella ja tunti päättyy loppurentoutukseen. Suosittelemme astangan alkeiskurssia ennen tunnille osallistumista, mutta se ei ole välttämätön, joten tunti soveltuu niin aloittelijoille kuin pidempään astangajoogaa harrastaneille.

KESKIVIIKKO (Kati T)

Healing Hatha: Teemme hathajoogan perusasanoita, joiden terapeuttiset vaikutukset hoitavat ja parantavat sinua kokonaisvaltaisesti. Asanoissa keskitytään välillä selkään, välillä lantioon, vatsaan, stressin poistoon, tasapainoon, mielenrauhaan jne. Jokainen tunti on hieman erilainen kokonaisuus ja asanat ohjataan lempeällä otteella. Tunnin alussa päästetään irti päivän asioista ja kuunnellaan kehoa sekä lopussa rentoudutaan, jolloin asanoiden parantava vaikutus syvenee. Tunti toteutetaan paikalla olevan ryhmän mukaan, joten niin aloittelijat kuin pidempään jooganneet ovat tervetulleita. Tunnilla soi yleensä hiljainen mantramusiikki. Healing Hatha on tempoltaan rauhallisempi kuin flow tai astanga.

Rentoutusjooga: Rauhallinen jooga aktivoi parasympaattista hermostoa ja auttaa rentoutumaan. Tällä tunnilla teemme yhdessä kehoa helliviä venyttäviä liikkeitä ja mahdollisimman rentouttavia asanoita. Hiljainen taustamusiikki auttaa sinua pääsemään rentouttavaan olotilaan. Rentoutusjooga auttaa myös uniongelmista kärsiviä. Voit keskittyä läsnäoloon, oman kehon ja mielen kuunteluun sekä ohjaajan opastukseen. Puolet ajasta käytetään rentoutusharjoituksiin, joten tunti soveltuu hyvin stressaantuneelle mielelle ja fyysisesti uupuneelle keholle. Tunti loppuu ohjattuun jooganidra harjoitukseen. Pukeudu tunnille lämpimästi.

TORSTAI (Essi + Kati V)

Aamujooga: Hathajoogaan pohjautuva, lempeä ja kehoa herättelevä tunti. Tällä tunnilla voit aloittaa päiväsi tai antaa kehollesi aikaa lounastauolla. Tunti sopii niin aloittelijoille kuin jo pidempään jooganneille.

Energisoiva Flow: ISHTA-joogaan pohjautuva keskitason Flow tunti jossa musiikin ja hengityksen tahtiin edetään liikkeestä toiseen. Tunti auttaa keskittymään läsnäoloon ja antaa sinulle mahdollisuuden tehdä harjoituksesta sellainen kuin juuri sillä hetkellä koet tarvitsevasi. Satunnaisesti teemme myös hieman haastavampia variaatiota liikkeistä tai keskitymme siihen miten voit joogassa Ayurvedan avulla tasapainottaa omaa kehotyyppiäsi. Tunti sopii parhaiten jo hieman joogaan tutustuneille, mutta myös vasta-alkajat voivat tulla hyvin mukaan (tunnilla voit valita itsellesi sopivan vaativuustason).

PERJANTAI + SUNNUNTAI (Johanna)

Yin: Rauhallinen restoratiivinen joogamuoto. Paikalla oloon keskittyvä hiljainen harjoitus, joka tehdään joko istuen tai lattialla maaten. Asennoissa viivytään useiden minuuttien ajan. Rentouttaa tehokkaasti kroonisia jännityksiä ja saa energian virtaamaan kehossa paremmin. Tunti sopii kaikille.

Tuntikuvaukset kesäkausi (6.5. - 18.8.2019)

MAANANTAI (Sonya ja Mia)

Astanga (Sonya): Tunnilla painotetaan paljon asanoiden oikeaoppista tekniikkaa ja linjausta, sekä avustetaan niiden tekemisessä. Vaikka asanalinjaus on oleellinen osa ohjausta, niin toivotaan, että oppilaat joogaavat myös vahvasti aistien ja tuntemusten siivittämänä, kehoa tarkastellen. Asanaharjoittelun lisäksi, tunneilla kuulet ja saat lausua mantroja sekä pääset tutustumaan astangajoogan pranayamaharjoituksiin. Tuntien jokakertainen teema: Jooga ei ole asanoiden saavuttamista, vaan sitä mitä opimme matkalla asanaan.

Stressi & Meditaatio tunti (Mia): Tunti pohjautuu kundaliinijoogaan ja siinä käytettäviin meditatiivisiin menetelmiin stressin hoidossa ja palautumisessa. Harjoitukset rentouttavat ja auttavat kehoa palautumaan. Harjoitukset pohjautuvat tutkimustietoon, jonka mukaan niiden käyttö muun muassa laskee stressihormonien määrää sekä verenpainetta. Osallistuminen ei vaadi osaamista kundaliinijoogassa. Sopii kaikille.

TIISTAI (Mia)

Kundaliinijooga: Kundaliinijooga on sinulle, joka haluat joogan keinoin lisätä itsetuntemustasi ja tietoisuuttasi. Jokaisella tunnilla käytetään ääntä (mantrat), lihaslukkoja (bandhat), käsien asentoja (mudrat) ja hengitystekniikkoja (pranayama) varsinaisen fyysisen (asana) harjoituksen rinnalla. Kundaliinijooga on ainoita tuhansiavuosia samana säilyneitä jooganmuotoja, koska opettaja ei koskaan itse keksi harjoitusta vaan ne ovat annettua ”reseptejä”, joita opettaja noudattaa ohjauksessaan. Kevätkaudella aloitamme energiakeskuksiin eli chakroihin ja tunteisiin liittyvillä harjoituksilla ja sen jälkeen käymme läpi kundaliinijoogan kymmenen kehoa. Harjoitus sopii myös aloittelijoille mutta ei raskaana oleville puolivälin jälkeen.


Zen Hatha: Zen hatha tunti perustuu Suomen Joogaliiton opettamaan joogaan sekä tietoisen hyväksyvän läsnäolon (”mindfulness”) harjoittamiseen. Tunnilla tehdään verkkaisessa ja meditatiivisessa tahdissa yksinkertaisia liikkeitä. Tunti on hiljainen hetki itsesi kanssa omaa kehoasi ja mieltäsi kuunnellen. Sen tarkoituksena on kuljettaa sinua lähemmäs keskustasi, opettaa keskittymään, päästämään irti ja rentoutumaan hengityksesi luonnollisessa rytmissä. Ota mukaasi mukava ja lämmin asu sekä villasukat. Harjoitus sopii pitkään jooganneille sekä aloittelijoille.


KESKIVIIKKO (Kati T)

Healing Hatha: Teemme hathajoogan perusasanoita, joiden terapeuttiset vaikutukset hoitavat ja parantavat sinua kokonaisvaltaisesti. Asanoissa keskitytään välillä selkään,välillä lantioon, vatsaan, stressin poistoon, tasapainoon, mielenrauhaan jne. Jokainen tunti on hieman erilainen kokonaisuus ja asanat ohjataan lempeällä otteella. Tunnin alussa päästetään irti päivän asioista ja kuunnellaan kehoa sekä lopussa rentoudutaan, jolloin asanoiden parantava vaikutus syvenee. Tunti toteutetaan paikalla olevan ryhmän mukaan,joten niin aloittelijat kuin pidempään jooganneet ovat tervetulleita. Tunnilla soi yleensä hiljainen mantramusiikki. Healing Hatha on tempoltaan rauhallisempi kuin flow tai astanga.

Yinjooga: Yinjoogassa pääsetään irti suorittamisesta ja siirrytään passiivisempaan joogaharjoitukseen. Se on hyvä vastapaino aktiivisemmalle (yang) joogaharjoitukselle. Asanoissa ollaan useiden minuuttien ajan, jolloin keho pysähtyy ja rauhoittuu. Fyysisesti harjoitus menee kehossa syvemmälle ( sidekudokset, nivelsiteet, nivelet, luut, fascia), mielen tasolla se antaa mahdollisuuden pysähtyä ja energiatasolla se stimuloi qin/pranan kiertoa kehossa poistaen mahdollisia tukoksia. Tunti soveltuu kaikille.

TORSTAI (Essi + Rita + Kati V + Johanna)

Aamujooga (Essi): Hathajoogaan pohjautuva, lempeä ja kehoa herättelevä tunti. Tällä tunnilla voit aloittaa päiväsi tai antaa kehollesi aikaa lounastauolla. Tunti sopii niin aloittelijoille kuin jo pidempään jooganneille.

Alkeet Flow (Rita): Tällä tunnilla käydään läpi asanoiden linjauksia, niiden eri variaatioita ja hengitystä. Tunnin tempo on rauhallinen ja se sopii niin aloittelijalle kuin jo pidemmän aikaa jooganneelle. Alkutunti käytetään asanoiden rakentamiseen ja lopputunnista rakennetaan näistä asanoista virtaava flowsarja, jota toistetaan rauhallisesti muutama kerta. Lopuksi tehdään vaihdellen ohjattu loppurentoutus, meditaatio tai mindfullnes harjoitus.

Soft Flow (Kati V): ISHTA-joogaan pohjautuva Flow tunti jossa musiikin ja hengityksen tahtiin edetään liikkeestä toiseen. Tunti auttaa keskittymään läsnäoloon ja antaa sinulle mahdollisuuden tehdä harjoituksesta sellainen kuin juuri sillä hetkellä koet tarvitsevasi. Satunnaisesti teemme myös hieman haastavampia variaatiota liikkeistä tai keskitymme siihen miten voit joogassa Ayurvedan avulla tasapainottaa omaa kehotyyppiäsi.

Yinjooga (Johanna): Rauhallinen restoratiivinen joogamuoto. Paikalla oloon keskittyvähiljainen harjoitus, joka tehdään joko istuen tai lattialla maaten. Asennoissa viivytäänuseiden minuuttien ajan. Rentouttaa tehokkaasti kroonisia jännityksiä ja saa energianvirtaamaan kehossa paremmin. Tunti sopii kaikille.

SUNNUNTAI Huom! vain touko-ja elokuussa (Johanna)

Yinjooga: Rauhallinen restoratiivinen joogamuoto. Paikalla oloon keskittyvä hiljainenharjoitus, joka tehdään joko istuen tai lattialla maaten. Asennoissa viivytään useidenminuuttien ajan. Rentouttaa tehokkaasti kroonisia jännityksiä ja saa energian virtaamaankehossa paremmin. Tunti sopii kaikille.