TUNTIKUVAUKSET

Viikkotuntiaikataulun löydät täältä. Viikkotunneille voit ilmoittautua tästä.

Astanga alkeet (Johanna): Astangajooga on dynaaminen kehoa venyttävä ja voimistava harjoitus, joka tuo voimaa ja parantaa kehonhallintaa. Tunnilla käydään läpi astangan alkeita ja perustekniikoita aurinkotervehdyksistä lähtien ja opetellaan astangan ensimmäisen sarjan asanoita. Asanat tehdään hengityksen tahdittamana. Jokainen tunti alkaa pienellä rauhoittumishetkellä ja päättyy loppurentoutukseen. Tunti on liikunnallinen, mutta tunnille voi tulla myös ilman aiempaa astanga-kokemusta.


Kundaliinijooga -Stressi&Meditaatio -tunti (Mia): Tunti pohjautuu kundaliinijoogaan ja siinä käytettäviin meditatiivisiin menetelmiin stressin hoidossa ja palautumisessa. Harjoitukset rentouttavat ja auttavat kehoa palautumaan. Harjoitukset pohjautuvat tutkimustietoon, jonka mukaan niiden käyttö muun muassa laskee stressihormonien määrää sekä verenpainetta. Osallistuminen ei vaadi osaamista kundaliinijoogassa. Ei sovellu raskaana oleville.


Kundaliinijooga (Mia): Kundaliinijooga on sinulle, joka haluat joogan keinoin lisätä itsetuntemustasi ja tietoisuuttasi. Jokaisella tunnilla käytetään ääntä (mantrat), lihaslukkoja (bandhat), käsien asentoja (mudrat) ja hengitystekniikkoja (pranayama) varsinaisen fyysisen (asana) harjoituksen rinnalla. Kundaliinijooga on ainoita tuhansia vuosia samana säilyneitä jooganmuotoja, koska opettaja ei koskaan itse keksi harjoitusta vaan ne ovat annettua ”reseptejä”, joita opettaja noudattaa ohjauksessaan. Harjoitus sopii myös aloittelijoille mutta ei raskaana oleville puolivälin jälkeen.


Zen Hatha (Mia): Zen Hatha -tunti on läsnäoloa ja lempeyttä korostava hiljainen joogahetki. Tunnilla tehdään verkkaisessa ja meditatiivisessa tahdissa yksinkertaisia liikkeitä. Tunnilla harjoitellaan lempeää läsnäoloa omaa kehoa ja mieltä kuunnellen. Luovutaan suorittamisesta, pyrkimisestä ja saavuttamisesta. Pysähdytään, hellitetään, antaudutaan ja sallitaan harjoituksen kuljettaa sinua lähemmäs keskustasi hengityksesi luonnollisessa rytmissä. Ota mukaasi mukava ja lämmin asu sekä villasukat. Harjoitus sopii sekä aloittelijoille että pitkään jooganneille.


Hathajooga (Rita): Hathajoogan tavoitteena on tasapainottaa kehoa ja mieltä. Harjoittelu koostuu joogan perusliikkeistä, jotka notkeuttavat lihaksia, nivelsiteitä, niveliä, edistävät verenkiertoa ja auttavat oikean joogaharjoitusta tukevan hengitystekniikan löytymisessä. Tempo pidetään rauhallisena, mutta silti tehokkaana. Tunnilla saat keskittyä itseesi, työskennellä omista lähtökohdistasi oman hengityksen tahtiin. Tunnit koostuu asanaharjoittelusta, hengityksen huomioimisesta ja keskittymis/meditaatio ja mindfullnesharjoituksista. Tunnin ohjelma pysyy 3 viikkoa samana ja sitten muuttuu. Tunnilla huomioidaan koko keho, vaikka joskus voimme keskittyä enemmän esimerkiksi jalkoihin, keskivartaloon tai vaikka kehon liikkuvuuteen joogan keinoin. Myös osallistujat saavat vaikuttaa tunnin ohjelmaan. Tunnille voit osallistua, vaikka et olisi koskaan joogannut, voit tulla myös raskaana ollessasi. Mikäli Sinulla on joitain rajoitteita, niistä on hyvä mainita ohjaajalle ennen tuntia, niin ne huomioidaan ohjauksessa.


Torstain Aamujooga (Essi ja Mia): Hathajoogaan pohjautuva, lempeä ja kehoa herättelevä
tunti. Tällä tunnilla voit aloittaa päiväsi tai antaa kehollesi aikaa lounastauolla. Tunti sopii niin aloittelijoille kuin jo pidempään jooganneille. Parillisilla viikoilla ohjaa Essi ja parittomilla Mia.


Yin (Johanna): Rauhallinen restoratiivinen joogamuoto. Paikalla oloon keskittyvä hiljainen harjoitus, joka tehdään joko istuen tai lattialla maaten. Asennoissa viivytään useiden
minuuttien ajan. Rentouttaa tehokkaasti kroonisia jännityksiä ja saa energian virtaamaan kehossa paremmin. Tunti sopii kaikille.


Pilatesjooga (Anne-Mari):
Tämä tunti yhdistää Joogan ja Pilateksen kehoa elvyttävät sekä vahvistavat ominaisuudet.
Tunneilla on eri teemoja joissa jooga ja pilates harjoitteet yhdistyvät yhdeksi kokonaisuudeksi. Jokainen tunti on erilainen ja silti joka tuntiin sisältyy tuttuja joogasta sekä Pilateksesta liikkeitä, joissa voit viipyillä sekä nauttia, kuinka keho ja mieli vastaanottaa liikettä. Huomaat kuinka kerta kerralta taidot kehittyvät ja keho sekä mieli vahvistuvat. Tuntiin sisältyy loppurentoutus. Tunti sopii aloittelijoille sekä joogaa jo pidempään harjoittaneille.


Keskiviikkoaamun Lempeä Hathajooga (Sonya): Herättää kehon päivään ja tuo valoa mieleen. Lempeitä avaavia ja venyttäviä asanoita aurinkotervehdyksien kera. Lisäksi teemme
hengitysharjoituksia ja aktivoimme aineenvaihduntaa. Täydellinen aloitus päivälle. Työskentelykin sujuu energisemmin ja virkeämmin, kun olet joogannut aamulla.


Lauantain aamutunti (Mia, Rita, Johanna): Vaihtuvien ohjaajien aamutunti hathajoogaa tai kundaliinijoogaa. Seuraa tunti-ilmoittelua somessa. Viikot 4, 8, 12, 14 ja 18 ohjaaMia, viikot 2, 5, 7, 11, 15 ja 20 Rita, viikot 3, 6, 7, 10, 13, 17, 19 Johanna.
Viikolla 9 klo 9-10.30 Anne Kevätjoen Maalausmeditaatio.