TUNTIKUVAUKSET

Alla on kuvaukset kaikista Joogakoulu Sanmayan tarjoamista viikkotunneista. Viikkotuntiaikataulun löydät täältä. Viikkotunneille voit ilmoittautua tästä.

Astanga: Astangajooga on liikunnallinen, fyysinen ja dynaaminen joogamuoto, jossa liikkeet tehdään hengityksen tahtiin jatkuvana liikkeenä. Harjoitus kehittää voimaa, liikkuvuutta ja mielenhallintaa. Tunti pohjautuu astangajoogan ensimmäiseen sarjaan. Tunti alkaa ja päättyy rentoutukseen ja koostuu variaatioista aurinkotervehdyksiä, seisomaliikkeitä, istumaliikkeitä ja loppuliikkeitä. Tule mukaan, jos olet joogannut aikaisemmin tai olet käynyt astanga alkeet kurssin (suosittelemme kurssia, mutta se ei ole välttämätön).

Astanga alkeistaso: Tunti pohjautuu astangajoogan ensimmäiseen sarjaan. Tunnilla käydään läpi asanoita rauhalliseen tahtiin ja linjaukset tarkistaen. Tunnilla tehdään myös valmistavia liikkeitä vaativampia asanoita varten. Tunti kehittää voimaa ja liikkuvuutta, aloitamme aina lyhyellä hengitysharjoituksella ja tunti päättyy loppurentoutukseen. Suosittelemme astangan

alkeiskurssia ennen tunnille osallistumista, mutta se ei ole välttämätön, joten tunti soveltuu niin aloittelijoille kuin pidempään astangajoogaa harrastaneille.

Hatha Flow: ISHTA-joogaan pohjautuva keskitason Flow tunti jossa musiikin ja hengityksen tahtiin edetään liikkeestä toiseen. Tunti auttaa keskittymään läsnäoloon ja antaa sinulle mahdollisuuden tehdä harjoituksesta sellainen kuin juuri sillä hetkellä koet tarvitsevasi. Satunnaisesti teemme myös hieman haastavampia variaatiota liikkeistä tai keskitymme siihen miten voit joogassa Ayurvedan avulla tasapainottaa omaa kehotyyppiäsi. Tunti sopii parhaiten jo hieman joogaan tutustuneille, mutta myös vasta-alkajat voivat tulla hyvin mukaan (tunnilla voit valita itsellesi sopivan vaativuustason).

Healing Hatha: Tällä tunnilla teemme joogaharjoituksia, joiden terapeuttiset vaikutukset hoitavat ja parantavat kokonaisvaltaisesti. Tärkeää on myös välillä pysähtyä ja kuunnella, mitä keho sinulle kertoo ja miten asanat vaikuttavat. Jokaisella tunnilla on hieman eri teema (esim. vatsa, migreeni, viilentävät, lämmittävät, meditatiiviset, sydän, selkä jne.). Asanaharjoitukset vaihtuvat ajankohdan ja aiheen mukaisesti. Alussa ja lopussa on rentoutukset. Tunti ohjataan ryhmän mukaan, joten niin aloittelijat kuin pidempään jooganneet ovat tervetulleita.

Kundaliinijooga: Kundaliinijooga on tietoisuutta vahvistava joogamuoto. Harjoitus eli kriya tapahtuu sekä fyysisellä, psyykkisellä että emotionaalisella tasolla. Harjoitus lisää tietoisuutta, vahvistaa kehoa, voimistaa energiaa ja vapauttaa kehon lukkoja. Kundaliinijoogassa noudatetaan Yogi Bhajanin opetuksia. Jokainen harjoitus sisältää hengitystekniikoita, lihaslukkojen käyttöä sekä mantroja. Yksi kundaliinijoogan erityispiiretistä on valkoisen pukeutuminen ja pään peittäminen huivilla. Olet lämpimästi tervetullut sellaisessa asussa kuin koet mukavaksi. Harjoitus soveltuu myös aloittelijoille.

Joogan alkeet: Tämä tunti sopii erinomaisesti joogaa aloittaville ja niille, jotka haluavat käydä kertaamassa joogan perusteita. Tunnilla käydään yksityiskohtaisesti läpi joogan perusasentoja, linjauksia ja hengitystekniikoita.

Oma harjoitus: Oma harjoituksessa jokainen tekee omaa harjoitusta oman hengityksen tahtiin. Ohjausta ei yleensä ole, vaan jokainen etenee liikkeistä toiseen itsenäisesti.

Qigong: Terveys Qigong on kiinalainen terveysliikuntamuoto; se on rauhallinen ja pehmeä mutta tehokas. Qigongin (kirjoitetaan myös chikung) harjoittaminen parantaa terveyttä, lisää elinvoimaa ja tuo rauhallisen mielen. Harjoituksissa käytetään hengitystekniikkaa, lempeitä liikkeitä ja meditaatiota, jotka vahvistavat ja voimistavat elämän energiaa (qi/chi). Qigong harjoitukset ovat yksinkertaisia oppia ja soveltuvat kaikenkuntoisille. Liikkeet tehdään pääasiassa seisten, mutta tunnilla on myös vaihdellen venytyksiä ja rentoutusharjoituksia.

Yin: Rauhallinen restoratiivinen joogamuoto. Paikalla oloon keskittyvä hiljainen harjoitus, joka tehdään joko istuen tai lattialla maaten. Asennoissa viivytään useiden minuuttien ajan. Rentouttaa tehokkaasti kroonisia jännityksiä ja saa energian virtaamaan kehossa paremmin. Tunti sopii kaikille.

Zen Hatha: ZenHatha -tunti perustuu Suomen Joogaliiton opettamiin joogan periaatteisiin sekä tietoiseen läsnäoloon. Tunti sopii erityisesti Sinulle, joka elät kiireistä arkea, vaadit paljon itseltäsi, haluaisit oppia armollisuutta ja lempeyttä itseäsi kohtaan ja kaipaat rentoutumista mutta et ehkä osaa tai löydä sille aikaa. Se sopii hyvin myös Sinulle, joka kaipaat pysähtymistä hiljaisuudessa oman itsesi äärellä. Joskus ”ei minkään tekeminen” on vaikein harjoitus elämässämme, ja tämä tunti on kutsu pysähtymiselle. Tunnilla tehdään meditatiivisessa rytmissä liikkeitä, joiden tarkoituksena on tuoda Sinut hajaannuksesta kohti keskustasi. Ota mukaasi villasukat.

Äitiysjooga: Sopii kaikille raskaana oleville joiden raskaus on edennyt normaalisti. Raskausjoogasta hyötyy sekä äiti, että vauva. Tunti parantaa kehon liikkuvuutta, vahvistaa tietoisuutta oman kehon tuntemuksista ja voimavaroista sekä poistaa jännitystiloja ja stressiä tehokkaasti. Hyvän olon tunti, jossa liikkeet ovat helppoja eikä mitään tarvitse osata etukäteen.