TUNTIKUVAUKSET

Alla on kuvaukset kaikista Joogakoulu Sanmayan tarjoamista viikkotunneista. Viikkotuntiaikataulun löydät täältä. Viikkotunneille voit ilmoittautua tästä.

Aamujooga: Hengityksen tahdissa etenevää Hathajoogaa aamuun. Vinyasa Flow johdattaa meidät läpi tunnin, joka koostuu lempeästä alusta aurinkotervehdyksiin ja sitä kautta dynaamisiin asanaharjoituksiin. Tuntiin sisältyy kehoa avaavia venytyksiä sekä loppurentoutus. Tunti on ryhmää kuunteleva. Voit siis olla jo joogannut tai vasta-aloitteleva joogi, olet tervetullut.

Astanga: Astangajooga on liikunnallinen, fyysinen ja dynaaminen joogamuoto, jossa liikkeet tehdään hengityksen tahtiin jatkuvana liikkeenä. Harjoitus kehittää voimaa, liikkuvuutta ja mielenhallintaa. Tunti pohjautuu astangajoogan ensimmäiseen sarjaan. Tunti alkaa ja päättyy rentoutukseen ja koostuu variaatioista aurinkotervehdyksiä, seisomaliikkeitä, istumaliikkeitä ja loppuliikkeitä. Tule mukaan, jos olet joogannut aikaisemmin tai olet käynyt astanga alkeet kurssin (suosittelemme kurssia, mutta se ei ole välttämätön).

Astanga alkeistaso: Tunti pohjautuu astangajoogan ensimmäiseen sarjaan. Tunnilla käydään läpi asanoita rauhalliseen tahtiin ja linjaukset tarkistaen. Tunnilla tehdään myös valmistavia liikkeitä vaativampia asanoita varten. Tunti kehittää voimaa ja liikkuvuutta, aloitamme aina lyhyellä hengitysharjoituksella ja tunti päättyy loppurentoutukseen. Suosittelemme astangan alkeiskurssia ennen tunnille osallistumista, mutta se ei ole välttämätön, joten tunti soveltuu niin aloittelijoille kuin pidempään astangajoogaa harrastaneille.

Astanga alkeisjatko: Astangajooga on liikunnallinen, fyysinen ja dynaaminen joogamuoto, jossa liikkeet tehdään hengityksen tahtiin jatkuvana liikkeenä. Harjoitus kehittää voimaa, liikkuvuutta ja mielenhallintaa. Astanga alkeisjatkotunnilla edetään hitaampaa astangajoogan ensimmäistä sarjaa. Harjoitukseen sisältyy aurinkotervehdykset, seisomaliikkeet helpotettuina ja osin tehtynä, ensimmäiset istumaliikkeet sekä loppuliikkeet helpotettuina.
Tule mukaan, jos olet joogannut aikaisemmin tai olet käynyt astanga alkeet kurssin (suosittelemme kurssia, mutta se ei ole välttämätön).

Astanga - jatko: Astangajooga on liikunnallinen, fyysinen ja dynaaminen joogamuoto, jossa liikkeet tehdään hengityksen tahtiin jatkuvana liikkeenä. Harjoitus kehittää voimaa, liikkuvuutta ja mielenhallintaa. Astanga-jatkotunnilla edetään reippaasti astanga joogan ensimmäistä sarjaa. Käydään aurinkotervehdykset, seisomaliikkeet ja osin istumaliikkeitä. Harjoitus päätetään loppuliikkeisiin. Tule mukaan, jos jooga on sinulle tuttua ja olet aikaisemmin harrastanut astangajoogaa esim. alkeisjatkotasolla ja kaipaat nopeampaa etenemistä.

Flow Intensive: Tunti jossa sinulla on mahdollisuus haastaa itsesi. Flow tunti joka tarjoaa haastavampia variaatioita jo aiemmin jooganneille. Kehittää voimaa, liikkuvuutta, kehonhallintaa ja keskittymistä.

Flow: Tasapainottava hengityksen tahtiin etenevä joogatunti. Musiikin ja eri joogan tekniikoiden avulla edetään kyvyemmistä liikkeistä, omaa kehoa kuunnellen, harjoituksiin joissa on mahdollisuus ylittää myös oma mukavuusalue. Tunti sopii parhaiten jo hieman joogaan tutustuneille, mutta myös vasta-alkajat voivat tulla hyvin mukaan (tunnilla voit valita itsellesi sopivan vaativuustason). Tunnin teemat vaihtuvat viikoittain.

Healing Hatha: Tällä tunnilla teemme joogaharjoituksia, joiden terapeuttiset vaikutukset hoitavat ja parantavat kokonaisvaltaisesti. Tärkeää on välillä pysähtyä ja kuunnella, mitä keho sinulle kertoo ja miten asanat vaikuttavat.

Rento Hatha: Teemme yhdessä lempeitä, venyttäviä ja rentouttavia joogaharjoituksia. Tunti soveltuu juuri sinulle, jos haluat päästä enemmän rentoutumaan joogan avulla. Tällä tunnilla voit pysähtyä, hiljentyä ja keskittyä ainoastaan itseesi. Harjoitusten jälkeen on ohjattu itsehieronta, joka syventää asanoiden vaikutusta.

Joogan alkeet: Tämä tunti sopii erinomaisesti joogaa aloittaville ja niille, jotka haluavat käydä kertaamassa joogan perusteita. Tunnilla käydään yksityiskohtaisesti läpi joogan perusasentoja, linjauksia ja hengitystekniikoita.

Kundaliinijooga: Kundaliinijooga on tietoisuuden lisäämiseen keskittyvä jooga. Sen tarkoituksena on luoda henkinen läsnäolo ja tietoisuus vapauttamalla kehosi omaa luovaa energiaa eli kundaliniinienergiaa käyttöösi. Tällä tavoin saat oman sisäisen energiasi hyödyllisesti käyttöön arkielämääsi. Harjoitus eli kriya vahvistaa tietoisuutta itsestäsi, lisää energiaa kehossasi, vähentää stressiä sekä tasapainottaa mieltä ja kehoa. Jokaisessa kriyassa käytetään harjoituksen tukena ääntä, lihaslukkoja ja hengitystekniikoita. Yksi kundaliinijoogan erityispiirteistä on valkoiseen pukeutuminen ja pään peittäminen vaalealla huivilla tai pipolla. Se liittyy muun muassa auramme valkoista väriä heijastavaan vaikutukseen, jolloin päästämme energiaa itsestämme ulos mutta emme vedä itseemme ulkopuolelta mitään. Voit pukeutua näin, jos haluat mutta yhtä hyvin voit tulla missä tahansa muussa värissä ja asussa! Kundaliinijooga on suunniteltu tavallisille ihmisille, ja sitä voi harjoittaa kaikki joogasta kiinnostuneet.

Meditatiivinen jooga:
Tunnilla keskitytään hengitykseen ja läsnäoloon. Tuntilla tehdään helppoja Pranayama harjoituksia, kehoa avaavia asanoita, noin 20 minuutin meditaatio sekä loppurentoutus tunnin päätteeksi.

Morning Flow: Dynaaminen hathajoogaan pohjautuva tunti, jossa herätellään kehoa uuteen päivään. Liikkeet tehdään rauhallisen virtaavaan tahtiin usein musiikin saattelemana, antaen keholle energiaa ja voimaa tulevaan päivään. Tunti soveltuu erityisen hyvin joogaa jo harrastaneille, mutta myös aloittelevat joogaajat ovat tervetulleita.

Oma harjoitus: Salilla ei ole ohjausta vaan sinulla on mahdollisuus tulla tekemään oma, itsenäinen harjoitus varattuna aikana. Tällainen mahdollisuus on LA 19.5 ja 2.6 klo 9.30-11 välisenä aikana.

Power Yoga: Liikunnallinen Seasonal Yogaan pohjautuva joogatunti, jossa parannetaan lihaskuntoa, liikkuvuutta, notkeutta ja kestävyyttä. Joka tuntiin sisältyy myös loppurentoutus. Ei vaadi aikaisempaa joogakokemusta.

Slow-Flow: Virtaavampi ja vauhdikkaampi alkeistunti, jossa painotetaan asanoiden oikeaoppista tekemistä, mutta ei mennä enää yksityiskohtaisesti läpi. Tunti päättyy loppurentoutukseen.

Yin: Rauhallinen restoratiivinen joogamuoto. Paikalla oloon keskittyvä hiljainen harjoitus, joka tehdään joko istuen tai lattialla maaten. Asennoissa viivytään useiden minuuttien ajan. Rentouttaa tehokkaasti kroonisia jännityksiä ja saa energian virtaamaan kehossa paremmin. Tunti sopii kaikille.

Äitiysjooga: Sopii kaikille raskaana oleville joiden raskaus on edennyt normaalisti. Raskausjoogasta hyötyy sekä äiti, että vauva. Tunti parantaa kehon liikkuvuutta, vahvistaa tietoisuutta oman kehon tuntemuksista ja voimavaroista sekä poistaa jännitystiloja ja stressiä tehokkaasti. Hyvän olon tunti, jossa liikkeet ovat helppoja eikä mitään tarvitse osata etukäteen.