Viikkotunnit 7.1.-17.5.2020

Sanmayassa opetetaan useita eri joogatyylejä. Tuntikuvauksista voit lukea täältä. Kaikille viikkotunneillemma voit tulla silloin kun itsellesi parhaiten sopii. Tarvittavat välineet saat lainaksi salilta.

Tarjolla on astangajoogaa, yinjoogaa, hathajoogaa, kundaliinijoogaa, pilatesjoogaa ja vinyasa flow-tunteja. Jokaisella Sanmayan opettajalla on erilainen joogaopettajakoulutus, joten jokaisen opettajan tunnilla näkyy juuri hänelle ominainen lähestymistapa joogaan.


Kokeilemalla löydät parhaiten itsellesi sopivan tavan tai voit lukea eri tyylisistä joogista blogistamme. Jokaisella suuntauksella on omat ominaispiirteensä ja lisäksi opettaja välittää joogan ohjauksessaan omaa kokemustaan. Näin Sanmayan viikkotarjonta tulee hyvin monipuoliseksi ja erilaisia tarpeita palvelevaksi!

Pienessä joogapuodissamme on myynnissä joogamattoja ja muuta joogavälineistöä jos haluat hankkia jotain omaksi. Ota mukaasi ainoastaan vesipullo ja rennot vaatteet. Useimmille tunneille kannattaa suosia kerrospukeutumista. Harjoitus tehdään paljain jaloin tai sukkasillaan. Villasukat soveltuvat hyvin loppurentoutukseen.


Jokainen viikkotunneistamme on jatkuvasti
kaikille avoin. Erillistä ilmoittautumista ei vaadita mutta suosittelemme
varaaman paikan netti-ilmoittautumisen kautta yllä olevasta linkistä
.

Linkin kautta voit myös maksaa tuntisi etukäteen
verkossa tai ostaa normaalihintaisen 6- ja 10-kerran prepaid-kortin. Maksuvälineinä käy kaikki kortit, verkkomaksu sekä lasku. Joogasalilla maksuvälinenä käyvät käteinen, yleisimmät kortit ja yleisimmät liikunta- ja virikesetelit. Tarkista käytössämme olevat liikuntasetelit täältä.

TUNTIKUVAUKSET

Astanga alkeet (Johanna): Astangajooga on dynaaminen kehoa venyttävä ja voimistava harjoitus, joka tuo voimaa ja parantaa kehonhallintaa. Tunnilla käydään läpi astangan alkeita ja perustekniikoita aurinkotervehdyksistä lähtien ja opetellaan astangan ensimmäisen sarjan asanoita. Asanat tehdään hengityksen tahdittamana. Jokainen tunti alkaa pienellä rauhoittumishetkellä ja päättyy loppurentoutukseen. Tunti on liikunnallinen, mutta tunnille voi tulla myös ilman aiempaa astanga-kokemusta.


Astanga (Sonya): Tunnilla painotetaan paljon asanoiden oikeaoppista tekniikkaa ja linjausta, sekä avustetaan niiden tekemisessä. Vaikka asanalinjaus on oleellinen osa ohjausta, niin toivotaan, että oppilaat joogaavat myös vahvasti aistien ja tuntemusten siivittämänä, kehoa tarkastellen. Asanaharjoittelun lisäksi, tunneilla kuulet ja saat lausua mantroja sekä pääset tutustumaan astangajoogan pranayamaharjoituksiin. Tuntien jokakertainen teema: Jooga ei ole asanoiden saavuttamista, vaan sitä mitä opimme matkalla asanaan. Suosittelemme astangan alkeita ennen tätä tuntia mutta voit mennä myös vasta-alkajana.


Kundaliinijooga -Stressi&Meditaatio-tunti (Mia): Tunti pohjautuu kundaliinijoogaan ja siinä käytettäviin meditatiivisiin ja kehollisiin menetelmiin stressin hoidossa ja palautumisessa.
Harjoitukset vahvistavat hermostoa, rentouttavat ja auttavat kehoa palautumaan. Osallistuminen ei vaadi osaamista kundaliinijoogassa. Ei sovellu raskaana oleville.



Kundaliinijooga (Mia): Kundaliinijooga on sinulle, joka haluat joogan keinoin lisätä itsetuntemustasi ja tietoisuuttasi. Jokaisella tunnilla käytetään ääntä (mantrat), lihaslukkoja (bandhat), käsien asentoja (mudrat) ja hengitystekniikkoja (pranayama) varsinaisen fyysisen
(asana) harjoituksen rinnalla. Kundaliinijoogan tarkoitus on poistaa esteitä todellisen itsesi kokemisen tieltä. Kundaliinijooga vaikuttaa erityisesti hermosto ja hormonitasolla. Harjoitus sopii myös aloittelijoille mutta ei raskaana oleville puolivälin jälkeen.



Zenhatha (Mia): Zenhatha -tunti on läsnäoloa ja lempeyttä korostava hiljainen joogahetki. Tunnilla tehdään verkkaisessa ja meditatiivisessa tahdissa yksinkertaisia liikkeitä. Harjoitellaan
lempeää läsnäoloa omaa kehoa ja mieltä kuunnellen. Luovutaan suorittamisesta, pyrkimisestä ja saavuttamisesta. Pysähdytään, hellitetään, antaudutaan ja sallitaan harjoituksen kuljettaa sinua lähemmäs keskustasi hengityksesi luonnollisessa rytmissä. Ota mukaasi mukava ja lämmin asu sekä villasukat. Harjoitus sopii sekä aloittelijoille että pitkään jooganneille. Myös raskaana
oleville.



Hathajooga (Rita): Hathajoogan tavoitteena on tasapainottaa kehoa ja mieltä. Harjoittelu koostuu joogan perusliikkeistä, jotka notkeuttavat lihaksia, nivelsiteitä, niveliä, edistävät verenkiertoa ja auttavat oikean joogaharjoitusta tukevan hengitystekniikan löytymisessä. Tempo
pidetään rauhallisena, mutta silti tehokkaana. Tunnilla saat keskittyä itseesi, työskennellä omista lähtökohdistasi oman hengityksen tahtiin. Tunnit koostuvat asanaharjoittelusta, hengityksen huomioimisesta ja keskittymis/meditaatio ja mindfullnesharjoituksista. Tunnin ohjelma pysyy 3 viikkoa samana ja sitten muuttuu. Tunnilla huomioidaan koko keho, vaikka joskus voimme keskittyä enemmän esimerkiksi jalkoihin, keskivartaloon tai vaikka kehon liikkuvuuteen joogan
keinoin. Myös osallistujat saavat vaikuttaa tunnin ohjelmaan. Tunnille voit osallistua, vaikka et olisi koskaan joogannut, voit tulla myös raskaana ollessasi.


Torstain aamujooga (Essi ja Mia): Essi ohjaa parillisilla viikoilla ja Mia parittomilla. Joka toinen Essin tunti on astangajoogaan tyyppistä ja joka toinen lempeää kehoa herättäelevää hathajoogaa.
Mian tunnista joka toinen on kundaliinijoogaa ja joka toinen läsnäoloa ja kehotietoisuutta painottavaa kehoa herättelevää hathajoogaa. Soveltuu aloittelijoille. Hathatunnit myös raskaana oleville. Tarkista ohjelma tästä.


Yin (Johanna): Rauhallinen restoratiivinen joogamuoto. Paikalla oloon keskittyvä hiljainen harjoitus, joka tehdään joko istuen tai lattialla maaten. Asennoissa viivytään useiden minuuttien ajan. Rentouttaa tehokkaasti kroonisia jännityksiä ja saa energian virtaamaan kehossa paremmin. Tunti sopii kaikille.



Pilatesjooga (Anne-Mari): Tämä tunti yhdistää Joogan ja Pilateksen kehoa elvyttävät sekä vahvistavat ominaisuudet. Tunneilla on eri teemoja joissa jooga ja pilates harjoitteet yhdistyvät yhdeksi kokonaisuudeksi. Jokainen tunti on erilainen ja silti joka tuntiin sisältyy tuttuja joogasta sekä pilateksesta liikkeitä, joissa voit viipyillä sekä nauttia, kuinka keho ja mieli vastaanottaa liikettä. Huomaat kuinka kerta kerralta taidot kehittyvät ja keho sekä mieli vahvistuvat. Tuntiin sisältyy loppurentoutus. Tunti sopii aloittelijoille sekä joogaa jo pidempään harjoittaneille.

Vinyasa Flow on dynaamista Hathajoogaa jossa hengitys ja liike yhdistetään kehoa ja mieltä vahvistavaksi flowksi. Jokainen tunti on erilainen ja eri aihepiiristä. Välillä keskitytään enemmän meditatiiviseen joogaan ja välillä dynaamiseen hikeä pintaan nostattavaan joogaan, joskus tasapainollaan käsien päällä ja annetaan naurulihaksille kyytiä. Tällä tunnilla keho notkistuu sekä vahvistuu ja aineenvaihdunta lisääntyy . Parhaimmillaan tunti tuulettaa mieltä ja lisää keskittymiskykyä. Tälläkin tunnilla harjoitus tekee mestarin!Tämä tunti sopii kaikille joogaa jo harrastaneille,vaihtelua harjoitukseen kaipaaville, sinulle joka kaipaat fyysisesti haastavaa tuntia ja kehoosi lämpöä.


Keskiviikkoaamun Lempeä Hathajooga (Sonya): Herättää kehon päivään ja tuo valoa mieleen. Lempeitä avaavia ja venyttäviä asanoita aurinkotervehdyksien kera. Lisäksi teemme hengitysharjoituksia ja aktivoimme aineenvaihduntaa. Täydellinen aloitus päivälle. Työskentelykin sujuu energisemmin ja virkeämmin, kun olet joogannut aamulla.


Lauantain aamutunti (Mia, Rita, Johanna): Vaihtuvien ohjaajien aamutunti hathajoogaa tai kundaliinijoogaa. Tarkista ohjelma täältä.

Viikolla 9 la 29.2. klo 9-10.30 Anne Kevätjoen Maalausmeditaatio.