VAGUSHERMO JA JOOGA -VERKKOKURSSI

 

VIIDEN VIIKON OHJELMA VAGUSHERMON PARANTAVAAN VOIMAAN

 

hermoston tasapainottamisella kestävää tukea hyvinvointiin!

Pääset mukaan kurssille tästä! Myös liikuntatuuksilla!

HERMOSTON VAIKUTUS HYVINVOINTIIN

 

Vagushermon epätasapainotila voi aiheuttaa monenlaisia psyykkisiä, fyysisiä, emotionaalisia ja sosiaalisia haasteita. Silloin kun hermosto on epätasapainossa  yhden oireen poistamisen yritys johtaa usein vain uusien oireiden syntymiseen. Sen vuoksi hermoston tasapainottaminen kestävällä tavalla on tärkeää. 

 

AIVOHERMOJEN TOIMINTAHÄIRIÖT SAATTAVAT AIHEUTTAA:

1.   Krooniset fyysiset jännitystilat

  • kipeät/kovat lihakset
  • kipeät niska- ja hartialihakset
  • migreeni
  • selkäkipu
  • hampaiden pureskelu yhteen
  • kasvojen lihasten jännitteet
  • perusteeton hikoilu
  • kylmät jalat ja kädet

 

2.   Emotionaaliset haasteet

  • ärtyneisyys
  • hermostuneisuus
  • energian puute
  • alakuloisuus
  • masentuneisuus
  • levottomuus
  • keskittymiskyvyn puute
  • unohtelu
  • univaikeudet
  • ahdistuneisuus

 

3. Lisäksi aivohermojen epätasapainotila voi liittyä moniin erilaisiin terveyden ja käyttäytymisen haasteisiin, kuten:

  • hengityksen liittyvät ongelmat (esim. pinnallinen hengitys ja pala kurkussa -tuntemus)
  • immuunijärjestelmän haasteet (esim. jatkuvat/toistuvat flunssat)
  • ruuansulatuksen häiriöt (esim. närästys, ummetus, löysä vatsa)
  • ylivilkkauteen ja tarkkaavuuteen liittyvät haasteet

 

APUA YKSINKERTAISISTA HARJOITUKSISTA

Vagushermoa ja muita aivohermoja voidaan tasapainottaa  yksinkertaisilla harjoituksilla, kuten: 

  • syvän hengityksen oppiminen
  • hengitykseen liittyvien lihasten avaaminen
  • helpot silmäharjoitukset
  • kasvojen ja korvien akupisteiden hieronta
  • niskaliikkeet
  • ohjattu rentoutuminen

 

Näitä kaikkia harjoituksia opit Vagushermo ja jooga -peruskurssilla. Kurssin harjoituksilla tasapainotat hermostat toimintaa ja saat harjoituksia kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin ylläpitämiseen. Harjoitukset perustuvat SJL-joogaan ja muihin joogan menetelmiin sekä tanskalaisen kraniosakraaliterapeutti Stanley Rosenbergin kehittämiin vagushermoa ja muita aivohermoja tasapainottaviin harjoitteisiin.

Löydä helppoja tapoja tasapainottaa ja rauhoittaa hermostoa. Stressioireet helpottuvat ja keho ja mieli rentoutuvat. Anna itsellesi lupa pysähtyä ja tue palautumistasi. Syvennä yhteyttä hengitykseesi ja kehon kokemukseesi. Kurssilla opit helppoja harjoituksia, jotka pystyt ottamaan mukaan arkeen ja parantamaan siten kokonaisvaltaista hyvinvointiasi! 

 

"Sain kurssilta sysäyksen ajan antamiseen itselle, oman kehon huomiointi. Sen myötä paremmat yöunet ja rauhallisemman ja levollisemman mielen. Reagointini asioihin on hitaampaa."

 

VAGUSHERMO JA JOOGA -VERKKOKURSSI 87€

 

  • harjoitukset ovat lempeitä, yksinkertaisia ja helppoja

  • harjoitukset sopivat lähes kaikille, voit tehdä ne myös tuolilla istuen

  • kurssi ei vaadi aiempaa osaamista eikä mitään erityisiä välineitä

  • kurssi on käytössäsi kaksi vuotta ostopäivästä

  • saat tehdä kurssin omaan tahtiisi, se ei sisällä aikaan sidottuja harjoituksia

  • pääset aloittamaan heti onnistuneen maksun jälkeen

  • klikkaamalla alla olevasta napista, siirryt kassalle johon laitat tietosi (kurssin tunnukset tulevat antamaasi sähköpostiin) ja siirryt maksutavan valintaan.

  • voit maksaa verkkopankissa, kortilla, mobiilimaksuina, laskulla sekä liikuntaetuuksien sovelluksilla. Jos maksu ei onnistu kassalla tai haluat tilisiirtomaksun, laita meille viestiä [email protected] ja saat maksuohjeet.

  • saat 14 vuorokauden tyytyväisyystakuun - jos et ole tyytyväinen, palautamme rahasi 100% takaisin (Rahanpalautus ei koske liikuntaetuusmaksuja)

  • kurssi on Kajabi-alustalla, johon saat tunnukset antamaasi sähköpostiin

     

 

"Sain kurssista lievitystä migreeniin ja helpotusta pitkään jatkuneeseen taistele ja pakene tilaan. Mukavia harjoitustuokioita! Tykkäsin kovasti tyylistäsi!"

 

KURSSI SISÄLTÄÄ

 

  • viisi hermostoa tasapainottavaa 25-50 minuutin harjoituskokonaisuutta, joita voit tehdä 1-3 kertaa viikossa

  • kuusi 3-10 minuutin miniharjoitusta, joiden avulla otat hermoston tasapainottamisen helposti mukaan arkeen

  • viikoittain avautuvien harjoitusten aiheet:

    1. perusharjoitus
    2. hengitys
    3. silmät
    4. tärinä
    5. kasvot
  • bonusharjoitukset (5-20min): hengitystä avaava lyhyt jooga, virkistävä aamujooga ja kaksi hermostoa rauhoittavaa meditaatiota 

 

PÄÄSET MUKAAN KURSSILLE TÄSTÄ
"Olen ollut todella vakuuttunut kurssin monipuolisuudesta ja harjoitusten määrästä. Silmäharjoitukset ja muut vagushermoharjoitukset hienosti ja selkeästi ohjattu ihanaan, rauhoittavaan tapaan.  Olen saanut harjoituksilla apua ylivirittyneeseen hermostoon ja sykkeen laskuun samoin ovat rauhoitaneet nukahtamistani. Haukotteluharjoitus auttaa päivän aikana stressin purkamisessa samoin illalla unen saannnissa. Kissaharjoituksissa tein liian innokkaasti alussa selän notkoa, hienosti kyllä varoitit aiheesta mutta kun tuntuu hyvältä niin innostuu. Tulen käyttämään materiaaleja arjessani ja kiitos että ne ovat saatavilla 2 v ajan. Kiitos todella ammattitaitoisesta, miellyttävästä ja selkeästä kurssista." 

 

"Sain kurssista rauhaa ja rakentavaa sekä elävämpää vuorovaikutusta itseni ja ympäristön kanssa. Sain kiinni yksinkertaisuudesta joka elämässäni on ollut paitsiossa. Hermosto on selvästi tasapainoisempi. Iloa mukavien harjoitteiden äärellä. "

"Sain oman tasapainoni rauhoittamiseen työkaluja. Rauhallinen ote kaikkiin tekemisiin ja open mukana oleminen tosi hyvä juttu. Pidin siitä, että videot eivät olleet liian sliipattuja vaan nimenomaan helposti lähestyttäviä. Ja hyvä, kun löytyi vaihtoehtoja, jos joku asento ei sopinut. Ei ollut paineita, että onnistunko, vaan kelpasin juuri sellaisena kuin olen ja sain keskittyä oman oloni tuntemiseen. Tämä on ollut mieleinen kurssi."

Mikä on vagushermo ja mihin se vaikuttaa?

 

Vagushermo eli kiertäjähermo on tärkein ja suurin aivohermomme. Se ulottuu aina aivorungosta lähtien kaikkiin tärkeisiin elimiin, kuten sydämeen, keuhkoihin ja suolistoon. Vagushermo ikäänkuin vaeltaa läpi kehon ja kannattelee terveyttämme monin tavoin. Vagushermo on osa parasympaattista hermostoa, jonka tehtävä on  toimia kehon ”lepohermostona” ja auttaa lievittämään stressiä ja rentoutumaan. 

Jos hermosto on ylivirittynyt keho on koko ajan valppaana ja jatkuvassa valmiustilassa eikä palautumista pääse tapahtumaan. Tällöin kehossa on jatkuva strerssitila päällä ja sillä on tutkimusten mukaan monia negatiivisia vaikutuksia kehoon, kuten epämääräisiä kipuja, niskavaivoja, flunssakierteitä ja huimausta. Lisäksi vagushermon epätasapainotila voi aiheuttaa monenlaisia vatsaoireita. 

Kun hermosto on tasapainossa keho palautuu ja valpastuu vuorotellen eri vuorokaudenaikoina ja eri tilanteissa. Osalla meistä kuitenkin hermosto jää ylikierroksille, eikä keho enää pääsee rauhoittumaan. Tällöin alkaa syntymään kierre, jossa hermosto ei enää toimi joustavasti vaan vaikka stressin aiheuttaja poistuisi, oireet jäävät. 

Kun hermosto on tasapainotilassa ihminen on niin sanotussa sosiaalisen liittymisen tilassa, jossa hän voi hyvin fyysisesti, psyykkisesti ja emotionaalisesti. Hänen kehonsa on vahva, joustava ja terve. Ihminen kokee avoimuutta, luottamusta, positiivisuutta ja turvaa sekä kykenee rennosti sosiaaliseen kanssa käymiseen ja intiimiyteen toisen ihmisen kanssa.

Silloin kun vagushermo (ja muut aivohermot) ovat epätasapainossa, olemme vetäytyneitä, stressaantuneita, pelokkaita, masentuneita ja elämänilomme on kateissa. Aika usein kroppa on jännittynyt ja metabolinen systeemimme on alasajettuna. Elimistö on kuin pelosta lamaantumisen tilassa – pahimmillaan kroonisesti.  

Hermoston tasapaino ei ole stabiilitila, vaan se saattaa muuttua pelkistä ajatuksista. Sen vuoksi tarvitsemme keinoja, joilla helposti palauttaa tasapaino, ylläpitää tasapainoa ja tukea tasapainotilaa elämässämme. Epätasapainotila on myös huomattavasti helpompi ja nopeampi aikaansaada kuin tasapainon tila. Pelkästään yksi ajatus voi saada aikaan ketjun, jossa keho alkaa tuottamaan stressihormoneja ja on hyvin nopeasti stressitilassa. 

 

Vagushermo & Jooga -verkkokurssilla opit yksinkertaisia ja helppoja tekniikoita, joilla palautat vagushermon tasapainotilan sekä joogaharjoituksia jotka tukevat hermoston tasapainoa ja palautumista. Hermoston tasapaino tuo kehoon ja mieleen joustavuutta ja moninaiset oireet/haasteet helpottuvat. 
 

Vähemmän on enemmän - kolme minuuttia on riittävästi

Kokeile videolta yhtä verkkokurssin harjoitusta

 

Minun on ollut toisinaan haastavaa löytää hetkeä itselleni ja oman hyvinvoinnin tukemiselle arjessa, jossa pyörii kolme lasta, kumppani, lemmikit, työ, talo ja harrastukset. Vuorokauden tunnit eivät vaan tunnu riittävän, varsinkin kun riittävän pitkä uni on prioriteetti.

 

Olen herkästi stressantuvaa ja ahdistuvaa ihmistyyppiä ja säännöllinen joogaharjoitus onkin ollut minulle suorastaan pelastus. Kuitenkin usein on niin, että juuri silloin kun arki on kaikista haastavinta, juuri joogaharjoitus jää. ”Koska minulla ei ole aikaa ja voimavarjoa siihen.”

 

Mitäpä jos olisikin niin, että kolme minuuttia päivässä olisi riittävästi tukemaan hyvinvointiani? Pystyisinkö silloin ottamaan sen osaksi arkeani ja tukea terveyttäni ja jaksamistani? Myös, ja erityisesti, silloin kun elämä on haastavaa. 

 

Vagushermo ja jooga -verkkokurssilla:

  • Opit harjoitteita, joilla voidaan vaikuttaa suoraan ja nopeasti hermoston toimintaan.
  • Opit keinoja rauhoittaa kehoa ja mieltä.
  • Opit keinoja tukea palautumista.
  • Harjoitukset tasapainottavat vagushermoa ja muita aivohermoja.
  • Harjoitukset ovat helppoja ja yksinkertaisia.
  • Harjoitukset vaikuttavat kehossa, mielessä ja psyykkeessä.

 

Harjoitusten avulla moni on kertonut:

  • nukkuvansa paremmin
  • saaneensa apua päänsärkyihin
  • migreenipäivät ovat vähentyneet
  • kipulääkkeiden määrä on vähentynyt
  • hengitys on parantanut
  • niska- ja hartiaseudun jännitteet ovat helpottaneet
  • mieli on rentoutuneempi ja selkeämpi
  • ahdistuneisuus on lieventynyt
  • hermostuneisuus vähentynyt
  • mieliala on ollut positiivisempi ja valoisampi
  • hampaiden narskuttelu on vähentynyt
  • tyytyväisyyden kokemukset ovat lisääntyneet

 

Haluan mukaan kurssille!

Kurssin ohjaajana Mia Ulvila

Olen Mia Ulvila, 40-vuotias kolmen lapsen äiti, innokas ihmisyyden harrastaja ja itseni tutkiskelija. 

Kun luin ensimmäistä kertaa Stanley Rosenbergin (Opas vagushermon parantavaan voimaan, 2022) kirjoittamaa kirjaa ja listaa aivohermojen toimintahäiriöistä johtuvista ongelmista, mietin voiko ihmisellä ylipäänsä muita ongelmia olla. Lista tuntui niin laajalta ja kattavalta. Todella monet listan maininnoista tunnistin omassa kokemuksessani. On selvää, että terveys ei ole yksiselitteisesti listattava asia mutta vähintään yhtä selväksi tuli, että hermostolla on valtava vaikutus ihmisen kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin, johon kuuluu fyysisen terveyden lisäksi liuta emotionaalisia, psyykkisiä ja sosiaalisia puolia.
  
Itse kärsin kolmannen lapsen syntymän ja kuukautisten uudelleen alkamisen jälkeen yhä pahenevista migreeneistä. Kun aloin tehdä vagushermo-harjoitteita migreenipäivät vähenivät ja hampaiden narskuttelu väheni. Olin tehnyt harjoituksia noin kahdesti viikossa. Huomasin myös, että kuukauden jälkeen uneni oli parantunut ja leposykkeeni laskenut sekä sykevälivaihtelu, (joka on erittäin herkkä ja hyvä mittari elimistönvoinnista) kohonnut. Pidin vagushermo ja jooga -kurssia livenä joogasalillani Seinäjoella ja useiden saamieni palautteiden ja omien kokemusten myötä innostuin tekemään kurssista verkkoversion ja jatkamaan aiheen opiskelua. Verkkokurssilla harjoituksiin voi palata aina uudelleen!
 

Pohjakoulutukseltani olen kasvatustieteen maisteri elinikäisen kasvun ja oppimisen koulutusohjelmasta sekä opettaja. Lisäksi olen kundaliini- ja SJL-joogaopettaja, hypnovalmentaja, NLP-practioner ja tunnelukko-ohjaaja. Koulutusta on kertynyt näiden ohella monista ihmisen kasvua tukevista menetelmistä, joihin voit halutessasi tutustua lisää tästä.

Toimin yrittäjänä Hyvinvointikeskus Sanmayassa Seinäjoella ja joogan opettamisen lisäksi teen itsetuntemusohjausta. Työskentelen asiakkaideni kanssa henkilökohtaisesti ja pienryhmissä sekä järjestän hyvinvointiin ja itsensä tuntemiseen liittyviä kursseja ja retriittejä. Olen ohjannut tuhansia tunteja joogaa säännöllisesti vuodesta 2009 ja satoja jooga-asiakkaita, kymmeniä retriittejä ympäri Suomen sekä ohjannut kymmeniä itsetuntemusasiakkaita löytämään elämäänsä selkeyttä ja rohkeutta olla oma itsensä. 

Työni keskiössä on hermoston tasapainottaminen ja oman itsensä oivaltaminen mahdollisimman tehokkailla ja helpoilla menetelmillä. Joogatyöni on pohjautunut hyvin pitkälti terapeuttisesti orientoituneeseen näkökulmaan, jossa jooga on pikemmin sisäinen tila kuin mielikuva hankalaan ja vaikeaan asentoon väännetystä kehosta. Lähtökohtani on se, että jooga soveltuu kaikille, ikään ja kokoon katsomatta.

Hermostoni on ollut, ja on osittain edelleen, jatkuvassa stressi- ja hälytystilassa, minkä vuoksi olen lähtenyt etsimään keinoja rentouttaa mieltä ja löytää sisäistä rauhaa ja tasapainoa elämään. Käytännössä se tarkoittaa tasapainoista hermostoa. Olen halunnut löytää niin helppoja keinoja, että olen voinut ottaa ne osaksi tavallista jokapäiväistä arkeani. Sellaisia tarjoan myös sinulle! Tällä kurssilla on mukana jo yli 2000 ihmistä - tule sinäkin! :)

HERMOSTON TASAPAINO JA JOOGA

Hermoston toiminnan ymmärtämisellä ja hermoston kanssa työskentelyllä voidaan hyödyntää valtava kapasiteetti, joka ylläpitää kokonaisvaltaista hyvinvointia ja terveyttä.Autonominen hermosto säätelee kehossa muun muassa verenkiertoa, hengitystä, ruuansulatusta ja lisääntymistä. Hermoston epätasapainon seurauksena voi olla monenlaisia ongelmia. Suurin ja tärkein aivohermoista on vagushermo, jonka aktivointiin ja tasapainotukseen voidaan vaikuttaa hyvin lempeillä ja yksinkertaisilla liikkeillä.

Vagushermo ja jooga -peruskurssilla tutustut vagushermoon ja lyhyesti Stephen Porgesin polyvagaaliseen teoriaan hermoston toiminnan ymmärtämiseksi. Kurssi perustuu SJL-joogaan ja muihin joogan menetelmiin sekä kraniosakraaliterapeutti Stanley Rosenbergin  kehittämiin helppoihin harjoituksiin, jotka tasapainottavat hermostoa ja aktivoivat ventraalista vagushermoa sekä rauhoittavat dorsaalisen vagushermon kroonista aktiivisuutta. Kurssilla tehdään yksinkertaisia ja helppoja joogaliikkeitä, jotka soveltuvat lähes kaikille asiasta kiinnostuneille. Jokainen tunti päättyy rentoutumishetkeen.

 

Säännöllisen joogaharjoituksen hyötyjä voi olla:

  • Keho rentoutuu
  • Niska- hartiaseudun kivut vähenevät
  • Selkäkivut vähenevät
  • Lihasjännitteet helpottavat
  • Hengityskapasiteetti lisääntyy
  • Aineenvaihdunta virkistyy
  • Hermosto tasapainottuu ja rauhoittuu
  • Mieli rauhoittuu
  • Mielen, kehon ja hermoston joustavuus lisääntyy
  • Elimistön palautuminen mahdollistuu
  • Läsnäolo arjessa lisääntyy
  • Keho vahvistuu ja joustavuus lisääntyy
  • Stressihormonien määrä vähenee
  • Unenlaatu paranee
  • Syke laskee ja sykevälivaihtelu kohoaa
  • Kehotietoisuus lisääntyy
  • Itsetuntemus kasvaa
 

VIIDEN VIIKON KURSSI JA BONUSHARJOITUKSET

  • Kurssilla tehdään helppoja ja lempeitä liikkeitä.
  • Kaikki liikkeet voi soveltaa itselle sopivaksi, esimerkiksi jos et pysty olla polvillasi, voit tehdä harjoitukset tuolilla.
  • Kurssilla on viisi osiota, jotka aukeavat kerran viikossa.
  • Viiden viikon jälkeen koko kurssi on sinulla auki ja voit palata harjoituksiin yhä uudelleen.
  • Jokainen viikko sisältää alustuksen viikon aiheeseen (lyhyt video) sekä 20-50 minuuttia pitkän harjoituksen sekä vähintään yhden viikon aiheen mukaisen lyhyemmän harjoituksen.
  • Lisäksi kurssilla on bonusharjoituksina kolme joogaharjoitusta ja neljä meditaatiota.
  • Bonusharjoitukset ovat käytössäsi ensimmäisestä viikosta lähtien.
  • Kurssi on käytössäsi kaksi vuotta.
 
1. Viikko: Alustus aiheeseen ja perusharjoitus
2. Viikko: Hengitys - syvät ja pitkät hengitykset sekä pallean "avaaminen"
3. Viikko: Silmät - silmä- ja niskaliikkeet
4. Viikko: Tärinä ja ravistelu - hermoston herättäminen lamaantumisesta
5. Viikko: Kasvot -  akupisteet ja kasvojen kohotus 

 

Huom. Tämä kurssi ei ole sairauden hoitoa vaan se on tarkoitettu hyvinvoinnin ja terveyden tukemiseen. Kurssi ei korvaa lääkärin sinulle suosittelemaa tai määräämää hoitoa. Mikäli sinulla on jokin sairaus tai muu hoitoa vaativa fyysinen/psyykkinen tila, konsultoi aina ensin lääkäriäsi ennen kuin osallistut kurssille.

 
 
 

Haluaisitko sinä oppia helppoja liikkeitä, joilla vaikuttaa aivohermojen tasapainottamiseen ja saada tukea hyvinvointisi ylläpitämiseen?  

 

     
Haluan mukaan kurssille hintaan 87€!

ILMOITTAUTUMINEN JA MAKSAMINEN

 

Vagushermo ja jooga -verkkokurssi 87€

 

  1. Voit maksaa kurssin verkkopankissa, kortilla, laskulla, mobiilimaksuilla ja liikuntaeduilla (Smartum, Epassi, Edenred). Klikkaamalla alla olevasta napista pääset kassalle. Maksuntarjoaja on suomalainen Paytrail.
  2. Kassalla laita ensin tietosi kurssin toimittamista varten ja sen jälkeen pääset valitsemaan maksutavan. Mikäli haluat maksaa tilisiirtona tai maksu ei onnistu, laita viestiä [email protected] ja hoidetaan asia. 
  3. Maksun jälkeen saat kurssin käyttöösi heti. 
  4. Tunnukset Kajabi-alustalle tulevat onnistuneen maksutapahtuman jälkeen automaattisesti antamaasi sähköpostiosoitteeseen.
  5. Kurssi on käytössäsi kaksi vuotta.
  6. Teet kurssia omassa tahdissasi. Se ei sisällä mitään aikaan sidottuja live-ohjauksia.
  7. Jos et ole tyytyväinen kurssiin, sinulla on täysi "rahat takaisin" -palautusoikeus 14 vuorokauden sisällä ostosta. Ole vain yhteydessä meihin  ja kerro, että haluat rahasi takaisin, niin palautamme maksusi. HUOM! Ei koske liikuntaetuusmaksuja!
Kyllä, minäkin haluan mukaan kurssille!