Joogalajit: Astanga

Oct 22, 2020

ERILAISISTA JOOGALAJEISTA
Tarkastelussa Astangajooga
Astangajooga on hyvin fyysinen ja vahva joogaharjoitus, joka vaatii harjoittajaltaan notkeutta, voimaa ja ketteryyttä.
Astanga -sana tarkoittaa kahdeksanosaista tietä. Asana on yksi näistä kahdeksasata osasta, jotka johtavat joogan päämäärään. Länsimaille on tyypillistä lähestyä joogaa nimenomaan asanahajotuksen kautta. Asana tarkoittaa joogan fyysistä, kehollista harjoitusta.

Astanga on dynaaminen ja fyysinen joogatyyli, jossa harjoitus toistuu samanlaisena joka kerta. Harjoitus seuraa ohjelmaa, joka koostuu aurinkotervehdyksistä, asanoista ja loppurentoutuksesta. Samaa asanaa ja asanasarjaa voidaan harjoitella vuosikausia, ennen kuin edetään seuraavaan asanaan ja -sarjaan.


Harjoituksen myötä lihaskunto, notkeus ja voima paranevat,

ja terveys ja elinvoima lisääntyvät.

Astanga vaikuttaa kehon lisäksi myös mieleen, rutiininomaisessa harjoituksessa mieli pääsee vaipumaan lähes meditatiiviseen tilaan ja toisaalta mieli pysyy uutta oppiessa virkeänä.


Astanga tuo itseluottamusta ja oman kehon arvostusta.

Saatat yllättää itsesi asennoista,

joihin et uskonut koskaan kykeneväsi!

 

Astangasta tulee usein mieleen Youtube-videot, joissa vahvat joogit tekevät mahdottomilta näyttäviä liikesarjoja kauniissa maisemissa, mutta jo lyhyen harjoittelun jälkeen huomaat itsekin pystyväsi samanlaisiin suorituksiin!

Astanga sopii kaiken tasoisille joogaajille, ja sen voi aloittaa ilman aikaisempaa tutustumista joogaan. Raskauden alussa, kolmen ensimmäisen kuukauden aikana, ei suositella astangan harjoittamista. Astangaa ei suositella aloitettavaksi raskauden aikana. Säännöllinen astangaharjoitus tuo kehoon voimaa ja ketteryyttä!

”Ihastuin astangassa sen rutiineihin, aina samana toistuvaan liikesarjaan, fyysisyyteen ja haastavuuteen. Vaikka astanga on rutiininomaista, siinä oppii koko ajan harjoituksesta, asanoista ja itsestään uutta. Astanga haastaa joka kerta, olit sitten viimeksi tehnyt harjoitusta vuosi sitten tai edellisenä päivänä. Astanga kehittää voimaa, tuo lisää notkeutta ja tietenkin kaiken joogan tavoin rauhoittaa kiireistä mieltä. Olen ollut hämmästynyt, miten minun epäliikunnallinen kehoni taipuu ennen niin akrobaattisilta näyttäviin asanoihin!

Opin edelleen astangassa kehostani koko ajan uutta, ja se tuntuu mahtavalta!”

 

- MITEN LÖYTÄÄ ITSELLE PARAS JOOGATYYLI?-
Saamme paljon kyselyjä siitä, millainen joogalaji olisi itselle paras. Usein vastaamme, että kokeilemalla löytyy parhaiten itselle sopiva joogatyyli mutta vastaus voisi olla myös enemmän. Tässä kirjoitussarjassa esitellään Sanmayassa opetettavat joogatyylit niin, että erilaiset suuntaukset avautuvat paremmin myös sinulle ja voit löytää laajasta tarjonnastamme itseäsi eniten puhuttelevat lähestymistavat.

Sanmayassa opetetaan astangaa, hathajoogaa, kundaliinijoogaa, yinjoogaa, vinyasa flow-tunteja ja pilatesjoogaa.


Kaikilla näillä joogasuuntauksilla on omat ominaispiirteensä ja lisäksi ohjaaja välittää ohjauksessaan aina omaa kokemustaan ja tulkintaansa opettamastaan suuntauksesta. Sanmayan opettajilla on myös laajasti eri koulutuksia hyvin laajasta joogakoulutusten kentästä.

Aikataulut ja hinnat löydät osoitteesta: www.sanmaya.fi

Close

50% valmis

Haluatko ilmaisen kolmen liikkeen joogaoppaan?